Venezuela 2007, Bilar

Bilister har länge kunna njuta av världens billigaste bränsle i Venezuela. Bränslet är extremt subventionerat, i dag kostar en bensindunk bara en bråkdel av en amerikansk cent.Med sina 30 miljoner invånare sitter det sydamerikanska landet på en av världens största oljereserver. Och landet har varit rikt. Men två decennier av korruption och vanskötsel under det socialistiska styret har enligt kritiker lett till en djup politisk och ekonomisk kris. Även Venezuelas biltillverkning, som en gång var Sydamerikas tredje största, har ett dystert halvår bakom sig. Under årets första sex månader sjönk tillverkningen med 80 procent. Politiska orsaker ligger bakom. Sent förra året bestämde nämligen regeringen i Venezuela att statligt reglera priserna på nya bilar i landet. I ett uttalande ska president Nicolas Maduro ha sagt att ”bilar tillverkas för samhällets nytta, inte för den maffia som kontrollerar industrin”. Beslutet, som måhända i vissa  av omvärldens ögon kan verka väl populistiskt, har fått stora följder för den venezuelanska biltillverkningen. Fabrikerna i landet, som drivits av globala aktörer så som Ford, Fiat/Chrysler, GM och Toyota, har minskat sin tillverkning med över 80 procent, eller fyra av fem bilar, på grund av brist på valuta att betala sina underleverantörer med. Förra året tillverkades 36 919 bilar till och med juni månad – i år bara 6 161.Ford, som pausade sin fabrik i maj i år, har varit i diskussioner med regeringen i landet om att få tillgång till mer utländsk valuta, för att kunna återstarta fabriken – men några officiella uttalanden har man inte låtit göra annat än att man fokuserar på att ”all verksamhet i Latinamerika ska bli lönsam”.President Maduro å sin sida, anklagar biltillverkarna för att vara ”alltför giriga”, och kritiserade öppet Toyota när företaget valde att stänga sin fabrik i landet i februari. Maduro hävdade att den japanska tillverkaren samarbetade med politiska motståndare för att destabilisera regeringen. Under tiden har Venezuela blivit ett av få länder i världen där begagnade bilar ökar i värde varje månad, just på grund av brist på delar.